Elegant Chardonnay

Det här är ett vin ifrån producenten Merlin som håller till i Distriktet Mâconnais som tillhör regionen Bourgogne. Där han jobbar efter biodynamiska mått, då man inte använder besprutningsmedel och konstgödsel för att dels värda om naturen.
Mâcon La Roche Vineuse Vielles Vignes 2006
Duvorna är handplockade från rankorna där jordmånsbasen är lera och kalksten, som gör att vinet får en mineralton. Vinet har man lagrat 10 % på nya ek och resterande på äldre urlakna fat i ett år.
Doft: Vinets doft är komplex och elegant, där jag finner aromer av röda äpplen, päron, citrusfrukt och en mycket trevlig mineralitet!
Smak: Man känner tydligt att vinet har en rejäl kropp med en hög och bra integrerad syra. Aromerna i doften återkommer i smakupplevelsen men får även en smak av fläder. Där vinet avslutar med syrlig och aningen eldig eftersmak.
Detta är ett mycket bra vin, enda negativa är den eldiga eftersaken som vinet lämnar när de sakta rinner i svalget. Vinet skulle vinna att lagras 4-5 år, men går även bra att njutas av i denna stund.
Åtnjut gärna vinet ihop med fiskrätter och skaldjur. Eller varför inte servera detta vin till utsökta ostron.
Jag kommer beställa många flaskor av detta vin i sommar och njuta med i solens varma strålar.
Vinets doft är komplex och elegant, där jag finner aromer av röda äpplen, päron, citrusfrukt och en mycket trevlig mineralitet!
Man känner tydligt att vinet har en rejäl kropp med en hög och bra integrerad syra. Aromerna i doften återkommer i smakupplevelsen men får även en smak av fläder. Vinet avslutar med syrlig och aningen eldig eftersmak.
Detta är ett mycket bra vin, enda negativa är den eldiga eftersaken som vinet lämnar när de sakta rinner i svalget. Vinet skulle vinna att lagras 4-5 år, men går även bra att njutas av i denna stund.
Åtnjut gärna vinet ihop med fiskrätter och skaldjur. Eller varför inte servera detta vin till utsökta ostron.
Jag kommer beställa många flaskor av detta vin i sommar och njuta med i solens varma strålar.

Kommentarer
Postat av: Signe

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-09-01 @ 13:24:11
URL: http://allaprivatlan.se
Postat av: Engla

Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-10-12 @ 11:15:50
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0