Svulstig aussie

Idag så har jag valt ett vin ifrån en av mina favorit producenter, Penfolds. Jag blev förälskad av Penfolds när jag fick testa deras Grange från '98 och '01 och Bin 707 '01 på Australienprovningen med klassen i Grythyttan. Så tänkte se hur bra de är i 150 kronorsklassen. Vinet idag är
Penfolds Bin 28 Kalimna Shirez 2005

Detta vinet är en blandning mellan tre vingårdar i McLaren Vale, Barossa Valley och Langhorne Creek som sedan har legat i amerikanska ekfat i 13 månader. Men nu själva testet.
Doft: Det är en snygg och komplex doft som når min näsa, där jag finner dofter av solmogna biggarråer,
svarta pepparkorn, björnbär, choklad och örter och en lätt förnimmelse till ek.
Mun: Vinet har en stor och bred kropp med mycket tanniner som är omogna, som behöver ytterliggare sju år
för mogna. Det finns även en distinkt syra, som är bra integrerad. Vinets smak är mycket kryddigt och
fruktigt där plommon och biggarråer är de tydligaste av dem. Eftersmaken är hyffsat lång med skarp syra
som påminner om körsbärens.
Detta är ett bra vin, men skulle kunna bli ännu bättre om de skulle lagras ytterliggare 10 år. Dock så
sitter det en skruvkork på flaskan som gör att vinet inte kommer att utvecklas!
Det är en snygg och komplex doft som når min näsa, där jag finner dofter av solmogna biggarråer, svarta pepparkorn, björnbär, choklad och örter och en lätt förnimmelse till ek.
Vinet har en stor och bred kropp med mycket tanniner som är omogna, som behöver ytterliggare sju år för mogna. Det finns även en distinkt syra, som är bra integrerad. Vinets smak är mycket kryddigt och fruktigt där plommon och biggarråer är de tydligaste av dem. Eftersmaken är hyffsat lång med skarp syra som påminner om körsbärens.
Detta är ett bra vin, men skulle kunna bli ännu bättre om de skulle lagras ytterliggare 10 år. Dock så sitter det på en skruvkork på flaskan som gör att vinet inte kommer att utvecklas!

Kommentarer
Postat av: johan p

Hej,



Jag vet att ditt inlägg är jättegammalt men det där med att vinet inte går att lagra på grund av skruvkorken är såklart helt fel. Huruvida Penfolds Bin 28 Kalimna Shiraz 2005 vinner på lagring är däremot en helt annan fråga!



2011-02-27 @ 18:04:16
URL: http://johan-p.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0