Premiär!

Dopff & Irion Riesling från 2008
Första vinet som jag testar för bloggen blir ett vin från Alsace, Frankrike. De kommer från producenten Dopff & Irion. Vinet är gjort på Rieslingdruvan från årgången 2008. Så låt oss komma till själva provningen.
Doft: det är ingen doftexplosion som når näsan, utan mer elegent och balanserade aromer som når näsan istället. Där jag finner toner av mineral, citrusfrukt som citron, fläder och bakom detta gömmer det sig exotiska frukter.
Smak: Det första jag förvånas över är hur fyllig vinet är i munnen, något som gör att vinet man inte känner vinets krispiga syra. Vinet har smak av citron och jag får även en förnimmelse till lite omogna äpplen. Eftersmaken av vinet är lång, då syran håller i sig länge och det vattnas av detta i munnen.
Det är ingen doftexplosion som når näsan, utan mer elegent och balanserade aromer. Där jag finner toner av mineral, citrusfrukt som citron, fläder och bakom detta gömmer det sig exotiska frukter.
Det första jag förvånas över är hur fyllig vinet är i munnen, något som gör att vinet man inte känner vinets krispiga syra. Vinet har smak av citron och jag får även en förnimmelse till lite omogna äpplen. Eftersmaken av vinet är lång, då syran håller i sig länge och det vattnas av detta i munnen.
Detta är ett helt okej vin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0