Meerlust Rubicon 2006

Nu var det otroligt länge sen jag uppdaterade bloggen. Ett av mina nyårslöften är att skriva mer frekvent på bloggen. Jag har testat ett vin från Sydafrika som jag länge velat testa av nyfikenhet.

 

Vinet är från Stellenbosch och är en bordeauxblend på 74 % Cabernet Sauvignon, 18 % Cabernet Franc och 8 % Merlot. Som har legat i två år på 65 % nya franka ekfat och 35 % franska fat som har använts en gång tidigare. 2006 var en mycket bra år i Stellenbosch då året var något kallare, vilket gör att Cabernetdruvorna får längre tid att mogna.

Stor och koncentrerad doft av mogna svarta vinbär, kryddig, lätt rökig och cederträ. Vinet har fyllig kropp med uppfriskande syra och mycket tanniner som är något omogna. Detta och med hög alkoholhalt gör att vinet får bra struktur för att klara lagring. I munnen har vinet smak av svarta vinbär, tobak, mörk choklad och fat. Medellång eftersmak. Jag kommer att köpa ytterliggare par flaskor för lagring.

Mycket bra vin för att avnjuta till mina schysta oxfiléer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0