Rökigt från Sydafrika

Veckans vin kommer från Stellenbosch, Sydafrika, från vingården Le Bonheur Estate där tre av mina klasskamrater praktiserar. Jag blev genast nyfiken på vad de hjälper till att producera för viner.
Vingården i sig, namnet Le Bonheur betyder glädje. Den är beläggen vid berget Simsonsberg och sträcker sig över 163 ha på en höjd av 200m till 350m över havet.
Le Bonheur Prima 2005:

Vinet i sig är en klassisk bordeuaxblend på 75 % Merlot och 25 % Cabernet Sauvignon som har lagrats på franska ekfat i 18 månader. Men nu till det mest intressanta provningen av vinet.
Doft: När man doftar på vinet så kan jag direkt härleda till dess ursprung, Sydafrika med förnimmelsen
till rökighet. Doften är annars stor och klumpig, med toner av svarta vinbär, charkuterier, ekfat, mörka
körsbär och som nämnt rök.
Vinet har lätta och "trötta" tanniner, men syran är tydlig, och håller sig kvar länge i eftersmaken.
Dock så hade jag förväntat mig större fyllighet, beroende på blenden av druvor. Smaken i sig så
återkommer rökigheten, svarta vinbär, eken och även körsbär.
Det vinet ska absolut inte lagras! Med tanke på de klena tanninerna och smakkombinationen där den redan
är balanserad mellan fruktig och mogen.
När man doftar på vinet så kan jag direkt härleda till dess ursprung, Sydafrika med förnimmelsen till rökighet. Doften är annars stor och klumpig, med toner av svarta vinbär, charkuterier, ekfat, mörka körsbär och som nämnt rök.
Vinet har lätta och "trötta" tanniner, men syran är tydlig, och håller sig kvar länge i eftersmaken. Dock så hade jag förväntat mig större fyllighet, med beroende på blenden av druvor. Smaken i sig så återkommer rökigheten, svarta vinbär, eken och även körsbär.
Det vinet skall absolut inte lagras! Med tanke på de klena tanninerna och smakkombinationen där den redan är balanserad mellan fruktig och mogen. Detta vinet passar bra ihop med grillat kött, som grillats över en kolgrill. Köttet får då karaktär av rök som då går bra ihop med detta vin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0