Pinot Noir ifrån Österrike

Detta vin kommer ifrån Burgenland i Österrike. Burgenland är indelade i tre subregioner, Neusiedlersee, Neusiedlersee-Hügelland och Südburgenland.
Det som är så intressant med Österrike är att landet vinstatus är på uppgång, då tidigare inte var kända för kvalitativa viner. Det här vinet stötte jag på för några månader sen på en vinprovning med vinsällskapet jag är medlem i. Jag blev oerhört fascinerad av vinets karaktär, då det skildes mycket från traditionell Pinot Noir ifrån Bourgogne. Då detta vin var mer örtigt.
Josef Lentsch Pinot Noir 2006

Färgen på vinet är transparant med rubinrödfärg. När jag doftar på vinet så är det inte fruktdriven doft som den moderna vinstilen är. Doften är stor och har inslag av charkuterier, lätt inslag av rök, ek, örter och frukten som jag finner är hallon och smultron.
Vinets kropp är tunn och har inte kraftfulla tanniner, som ger vinet viss elegans. Vinet har hög syra som ger vinet hyffsad struktur. Även i smaken känner man tydligt smaken av jordgubb, hallon, örter och ek. Eftersmaken är mycket kort, men fruktig.
Detta är ett helt okej vin, som behöver mat för att lyfta det. Servera gärna örtig fisk eller pestokyckling.
Färgen på vinet är transparant med rubinrödfärg. När jag doftar på vinet så är det inte fruktdriven doft som den moderna vinstilen är. Doften är stor och har inslag av charkuterier, lätt inslag av rök, ek, örter och frukten som jag finner är hallon och smultron.

Vinets kropp är tunn och har inte kraftfulla tanniner, som ger vinet viss elegans. Vinet har hög syra som ger vinet hyffsad struktur. Även i smaken känner man tydligt smaken av jordgubb, hallon, örter och ek. Eftersmaken är mycket kort, men fruktig.

Detta är ett helt okej vin, som behöver mat för att lyfta det. Servera gärna örtig fisk eller pestokyckling.

Kommentarer
Postat av: Chris

Ett test av åkesson kanske är på sin plats?

2010-04-13 @ 18:15:13
Postat av: Jörgen

Kommer i sommar, under solens värmande sken.

2010-04-15 @ 20:37:27
URL: http://vinbiblioteket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0